Sunday, October 4, 2009

KENAPA MESTI BEZAKAN CHAR KUEY TEOW DAN KUEY TEOW GORENG!!!

semalam tgk satu show kt tv psl makan2 ni!!! si pengacara ni org penang tulen ya dan sedang mencuba makanan dikedai yg dikunjunginya.. si pengacara mencuba kuey teow goreng pada waktu itu,oklah dikatakan sedap dan tiba2 muncul lak owner kedai makan tu dan mencadangkn agar si pengacara mencuba satu lagi makanan lain daripada yg lain. bila si pengacara tanya ape dia dan apa bezanya maka owner kedai makan lak menyuruh mencuba CHAR KUEY TEOW sebab beza yg dikatakan style basah2.. hahahaha,tak tercengang sat si pengacara yg memang dh sah dri penang bila kata char kuey teow tu bezanya basah2!!! aku pun nk tergelak...wakakakakakaka gelak guling-guling ni.

oklah bukannye ape aku tak berpuas hati ngan org2 yg kononnye pandai masak char kuey teow tp suka hati diorang nk buat style sendiri!!! aku pernah gak mkn kuey teow basah ni tp aku takkan order CHAR KUEY TEOW sbb yg aku tau CHAR KUEY TEOW ni takde beza pun ngan KUEY TEOW GORENG.. why ada tukang masak just simply making kuey teow basah as CHAR KUEY TEOW???? come on la although aku ni not from penang but aku still ada darah penang ok.. and i know that all hawkers especially melayu yg menjual CHAR KUEY TEOW ni pada diorng style basah2.

kalau dah rupa kuey teow goreng tp tak goreng tu macam hailam baik panggil je kuey teow hailam!! tolong la jangan aniaya orang dengan mengatakan CHAR KUEY TEOW ni makanan lain daripada yg lain dengan buat style basah sampai banjir tak lalu nk makan.. shiiisshhh....

jom kita tgk perbezaan BESAR yg telah dilakukan oleh tukang masak yg telah mengubahsuai istilah CHAR KUEY TEOW ni....


i know that this is the one yg org kata CHAR KUEY TEOW style basah..
*i googled for pic and pinjam for my tidak puas hati post*


another version of CHAR KUEY TEOW melayu style aka BASAH-BASAH...
boleh lalu ke makan style camni yg dh mcm kembang ni..
*same gak just googled pic and pinjam for my tidak puas hati post*

mari kita lihat lak rupa sebenar CHAR KUEY TEOW aka KUEY TEOW GORENG...


yaaaaa,this is what it called STIR-FRIED NOODLE aka CHAR KUEY TEOW
*again just googled pic and pinjam for my tidak puas hati post*


woowww,what a lovely style of CHAR KUEY TEOW

ohhh,i forgot to tell u that CHAR KUEY TEOW must makan with cili api potong ya mix dengan kicap not with cili jeruk hanya hailam style makan wif cili jeruk...

aku buat post ni bukan utk mencari pasal or nak bergaduh pasal makan walaupun aku sendiri tau yg mana bila aku buat post ni mesti akan ada yg tidak berpuas hati ngan aku!!! so aku tak kisah la ape korang nk pikir or nk hentam aku ke janji ape yg aku tulis ni atas pandangan aku...

dh la malas nk panjang lebar,senang korang baca link ni je la... click here

ni pun aku siap google dan buat research about this matter...

sampai sini saje ye...

assalamualaikum


No comments:

Post a Comment