Saturday, August 22, 2009

DUGAAN DI HARI MULIA

today 1st day of puasa mcm biasa kita akan sentiasa diuji dgn mcm2 dugaan.. biasa lah bru hari pertama mesti ada yg terlupa yg kita ni berpuasa sampai ada yg terkorek idung la,terkorek telinga la yg masa tu gak la nk gatal telinga nk gatal hidung..

and for me lak mcm tahun2 terdahulu klu 1st day of puasa mesti aku dpt migrain.. adooiiiii,mmg sakit gila sampai tarik ke mata tu,nk makan ubat tak boleh nnti syg lak puasa tu batal camtu je so kena la tahan gak.. rasa mcm nk tekan2 je biji mata tu supaya kurang arr skit sakit tu tp tak menjadik gak,makin sakit ada la(giler ape pi tekan biji mata).

hari pertama puasa aku bangkit dri tido je pi jenguk kt luar tgk cuaca mendung je tambah lak angin tiup kencang dan diiringi lak ngan hujan lebat,mmg sejuk giler arrr rasanye tpi alhamdulillah at least sejuk skit 1st day puasa tu. so rancangan nk pegi Mydin Mall pun tergendala konon nk pi pgi2 supaya tak ramai sgt org,terpaksa la tunggu ujan berhenti. Dh dekat pukul 1pm gak la bru nk kuar umah nk beli brg skit.

dh on the way tu kena la pulak pegi Putrajaya singgah ke umah member hubby,dlm kul 3pm tu gerak la kitorang ke Mydin and my ashraf dpt la motor mainan sebijik sbb dia tak nak bgi balik kt member hubby.. terpaksa la meminjam jap sbb ashraf mmg suka sgt ngan motor tu(ape la ashraf ni lain kali pinjam la keta control ke,chehhhh!!!).

dh sampai Mydin lak nk cari parking satu hal sbb mmg ramai sgt org time tu.. tp nasib baik la kitorang dpt parking tak jauh sgt dri entrance, yg jdik masalahnye time kitorang tgh tunggu parking tu senang2 je ada sorang pakcik ni trus je nk amik parking kitorang, ape BUTA ke pakcik tu yg kitorang ni dh tunggu skit punya lama arrr siap bgitau lgi dpn2 muka pakcik tu yg kitorang nk parking kt situ. mmg betul tak paham bahasa la pakcik tu.. last skali kitorang gak dpt parking tu sbb kitorang cpt2 masuk.. how do you expect young people to respect older people klu older people tak reti nk respect young people!! come on la kena la tolerate same2,kn parking kt mydin tu ada 1000+ bay takkan ko tak nmpak ada keta dh tunggu lama..

itu bru satu hal,lgi satu bila lps pegi ke Mydin kitorang pun nk gerak la pegi cri pasar ramadhan,so kami pun tuju la ke 'tooootttt' ni,dh xde lak parking so terpaksa la aku sorang je yg turun sbb ashraf tido and paking lak susah nk dpt sbb kitorang dh sampai lambat.. aku ni everytime bulan puasa mesti aku akan cri nasi dagang sbb aku mmg suka nasi dagang...hehehe
nk dijadikn cerita aku trnampak la gerai yg jual nasi dagang ni,yg bikin aku tension sgt tp masih lgi bersabar ni klu org dh order food yg same ko buat la dua ke tiga ke,ini tak pi buatnye satu2 abis tu org yg dh tunggu lama tak ditanye nk ape tp org yg bru jejak kt gerai tu trus dpt order,adoiii mmg bengang giler arrr style org berniaga mcm tu.. mmg slow giler arrr org yg meniaga nasi kerabu dan nasi dagang tu!! tak boleh tahan aku punblah dri situ memandangkn aku ni dh berdiri lama siap dh mntak order tp masih gak tak buat aku nyer order.. aku pun cri gerai lain,nasib baik la dpt gak nasi dagang aku.

dh la kepala berdenyut ngan migrain ditmbah lak ngan ramai org kt pasar ramadhan tu mmg mcm nk pitam je..selesai bukak puasa terus aku telan panadol 2 biji,haaaa kau baru lega kepala ni!!

oklah tu je story for today utk hari pertama puasa!! mmg la mcm2 dugaan kita kena ngadap bila time puasa ni,terpulang pda diri kita sama ada nk terima ataupun tak dugaan dri ALLAH swt ni! sesungguhnye ujian dri ALLAH swt ni mmg btul menguji tahap kesabaran kita..

SELAMAT BERPUASA AND SENTIASA BERSABAR DALAM MENGHADAPI DUGAAN DAN UJIAN DRI ALLAH swt..

assalamualaikum

No comments:

Post a Comment